Každoročne vyhlasuje Slovenská pedagogická knižnica „Súťaž o najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice“. Tohtoročnou témou Medzinárodného dňa školských knižníc bolo Školské knižnice: Kľúč k minulosti, prítomnosti a budúcnosti. Cieľom tejto súťaže je zábavnými formami práce s knihou podporiť u žiakov dobrý a trvalý vzťah ku knihe, školskej knižnici, k čítaniu a poznávaniu nového.
Tradične pripadá toto podujatie na štvrtý októbrový pondelok. My sme sa naň však začali pripravovať už oveľa skôr. V rámci 1.stupňa bola totiž na konci septembra vyhlásená súťaž O najlepší reklamný spot na návštevu knižnice. Keďže reklamy nás sprevádzajú na každom kroku, zdalo sa nám to celkom jednoduché. Reklama v televízii, rádiu, na letákoch, billboardoch, v novinách a časopisoch, na plagátoch, dopravných prostriedkoch, stenách domov... Mnohé z nich vďaka častému opakovaniu v médiách dokonca ovládame spamäti. Niektoré sú vtipné, iné nám zas lezú na nervy. Cieľom reklamy je upútať, zaujať, presvedčiť o kvalite, vyzdvihnúť klady. Aby sme toto všetko dokázali, museli sme dôkladne predmet našej reklamy – knižnicu, spoznať.
Preto sme sa vybrali na jej krátku návštevu. To, že školská knižnica je umiestnená v pavilóne A, sme vedeli už dávno. Ako sú v nej však usporiadané knihy, koľko ich tam je, kedy a od koho si ich môžeme vypožičať, sme sa dozvedeli až teraz. Keďže mnohí z nás navštevujú spolu s rodičmi v Ilave aj Mestskú knižnicu, vedeli sme, na čo takéto zariadenia slúžia:
- ponúkajú nielen množstvo informácií, ale aj zábavy
- organizujú besedy so spisovateľmi a inými zaujímavými ľuďmi
- realizujú predajné akcie kníh
- podieľajú sa na kultúrnom živote mesta...
Aby sme do knižníc prilákali viac návštevníkov, zamerali sme náš reklamný spot práve na vyzdvihnutie všetkých jej kladov. Vystupuje v ňom niekoľko postáv, z ktorých každá vychvaľuje literárny žáner, ktorý reprezentuje : zvieratká bájky, princezná s vílou rozprávky, sedliak so sedliačkou povesti, pirát dobrodružné príbehy, mimozemšťan sci-fi... Celú scénku sme za výdatnej pomoci rodičov doplnili krásnymi kostýmami a natočili na kameru.
Pri stvárňovaní postáv sme sa museli niekoľkokrát prestriedať, aby každý mohol predviesť, ako sa danej úlohy zhostil.
22. októbra sme náš reklamný spot spolu s ostatnými žiakmi 1.stupňa predviedli starším žiakom. Podľa potlesku, ktorý po skončení nášho vystúpenia nasledoval, si myslíme, že sme to zvládli na jedničku.
Okrem toho sme však v tento deň stihli aj veľa iných sprievodných akcií : vyrábali sme reklamné letáky na návštevu knižnice, zúčastnili sme sa predajnej akcie kníh, pozreli sme si reklamy žiakov iných tried... V závere dňa sme sa zúčastnili besedy so súčasným autorom detských divadelných hier, básní a piesňových textov, Martinom Barčíkom. Okrem zaujímavého rozprávania si niektorí z nás odniesli z tohto stretnutia aj krásne knihy, ktoré dostali ako darček za svoje otázky.
Verím, že toto podujatie nebolo len „dňom, kedy sa neučilo“. Naopak, naučilo deti veľa, napr. že:
- nielen internet je zdrojom informácií
- žiadna televízna reality show nemá takú hodnotu ako dobrá kniha
- hodiny vysedávania pred televízorom či počítačom sú strateným časom
- ľudová múdrosť KNIHA – NAJLEPŠÍ PRIATEĽ ČLOVEKA – je pravdivá
- a veľa iných vecí
To najdôležitejšie, čo sme sa dozvedeli, je obsiahnuté aj v poslednej časti našej reklamy:
„Dávne časy, bájne tvory, ríšu zvierat...čo len chceš,
nájdeš, keď si do knižnice z času na čas zabehneš.
Naučíš sa nové veci, pookreješ na duši,
ak sa chytíš správnej knihy, zaľúbiš sa po uši.
Čaká ťa svet fantázie, môžeš byť v ňom čím len chceš,
uvidíš, že keď to skúsiš, nikdy neoľutuješ.“
—————